یزدفردا:تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴/پیشنهاد جدید برای واردات خودروهای لوکس
به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه مشوقهای صادراتی نباید بر مبنای ارائه یارانه نقدی به صادرکنندگان باشد، از ارائه پیشنهادی مبنی بر سنجش لوکسبودن خودرو براساس شاخص قیمت نه حجم موتور خبر داد.
ولیالله افخمی راد امروز سهشنبه در نشستی در رابطه با پرداخت جوایز صادراتی گفت: مشوقهای صادراتی از سال ۱۳۸۹ قطع شد و در دو سال گذشته پیرامون نحوهی ارائه مشوقهای صادراتی بررسیهایی صورت گرفت که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید بستر مناسب را برای حضور صادرکنندگان به گونهای فراهم کنیم که برای آنها مقرون به صرفه باشد و دیگر نیازی به پرداخت جایزه نقدی نباشد.
وی دربارهی تکلیف بدهیهای قبلی در بخش صادرات گفت: جوایز صادراتی مشروط به تحویل بودجه از جانب دولت بوده و تصور نمیکنم که از بابت جوایز صادراتی سنوات گذشته چیزی به صادرکنندگان پرداخت شود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت همچنین تسهیل جابهجایی کالا و رفتوآمد تجار را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید برای صادرکنندگان فراهم شود که دستورالعملی برای این کار نوشته شده و منتظر تصویب است.
افخمی راد در عین حال بیان کرد: حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان در رابطه با این موضوع برای سال جاری در نظر گرفته شده که بخشی از آن از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی اختصاص داده شده و امیدواریم مابقی نیز تا پایان امسال اختصاص داده شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت هیچ وقت خواهان پرداخت جایزه نقدی به صادرات نیست، همانطور که هیچ کشوری یارانه نقدی به صادرکنندگان نمیدهد.
وی همچنین بر کاهش هزینه تولید در کشور تاکید کرد و افزود: برای این کار یک سری سیاستهای کلان اقتصادی باید اصلاح شود که بعد از اصلاح آنها به ویژه در بخش بهرهوری میتوانیم موفق شویم.
افخمی راد همچنین با اشاره به واردات خودروهای لوکس گفت: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که حجم موتور نباید ملاک لوکسبودن خودرو باشد، بلکه برداشت من این است که لوکسبودن را فقط میتوان با قیمت سنجید.
واردات ۲۰۰دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰سیسی در سال گذشته
رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در سال گذشته ۲۰۰ دستگاه خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی بر اساس ثبت سفارشهای قبلی وارد ایران شد.
وی در عین حال از پیشنهادی خبر داد که براساس آن مبنای سنجش لوکسبودن خودرو براساس شاخص قیمت باشد، نه حجم موتور.
افخمی راد درمورد انتخاب صادرکنندگان نمونه که اسامی آنان هر ساله در روز ۲۹ مهرماه اعلام میشود گفت: امسال این کار یک روز زودتر و در ۲۸مهرماه انجام خواهد شد. بر این اساس ۴۵ صادرکننده نمونه تجلیل خواهند شد.
رتبه های اول شرکای صادراتی کشور
وی درباره مهم ترین بازارهای هدف صادراتی ایران گفت: بازارهای نخست صادراتی ما کشور چین با ۳.۷ میلیارد دلار به عنوان شریک اول تجاری در امر صادرات است و پس از آن عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان قرار دارد.
او با بیان اینکه درسال گذشته حدود ۲۰ میلیارد و ۸۵۲ میلیون دلار واردات داشتیم، اظهار کرد: کشور چین با پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رتبه اول را در صادرات به کشور ما به خود اختصاص داده و پس از آن امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار شریک تجاری دوم ما در واردات است و کره، ترکیه و هند نیز در رتبههای بعدی قرار دارند.
مهم ترین محصولات صادراتی
وی درباره مهم ترین محصولات صادراتی ایران نیز توضیح داد: محصولات پتروشیمی از مهمترین صادرات کشور است. آهن و فولاد، کودهای معدنی و شیمیایی، پسته و سیمان نیز از دیگر کالاهای مهم صادراتی ما هستند که این شرایط در آینده نزدیک با به نتیجه رسیدن برجام بهبود خواهد یافت و ما شاهد افزایش حجم صادرات خواهیم بود.
ضرورت تسریع در الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از جمله اقدامات مهم در جهت تسهیل تجاری، بررسی تجارت ترجیحی به عنوان یکی از فعالیتهای مهم است، بیان کرد: بعد از برجام مهمترین کاری که دنبال میکنیم، الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت است که از وظایف اساسی سازمان توسعه تجارت محسوب میشود؛ چون ما در حال حاضر عضو ناظر هستیم و چنانچه عضویتمان با تاخیر روبهرو شود در بخش تجارت با مشکل مواجه خواهیم شد.
افخمی راد ادامه داد: بیش از ۱۶۱ کشور در سازمان جهانی تجارت عضویت دارند و ما نیز در این زمینه دپارتمانی ویژه با عنوان دفتر الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت در سازمان توسعه تجارت تشکیل دادیم.
مرکزی به عنوان مرکز تجارت جهانی در ایران نداریم
افخمی راد در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه مرکزی به عنوان مرکز تجارت جهانی در ایران نداریم، تاکید کرد: اگر چنین مرکزی وجود دارد باید مستندات خود را به سازمان توسعه تجارت ارائه دهد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه برای اعزام هیاتها به دیگر کشورها باید با شرکتهای مورد قبول سازمان توسعه تجارت وارد عمل شد، گفت: اعزام هیاتها برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها انجام میشود و موضوع مهم آن است که تجار و بازرگانان در قالب هیاتهای تجاری که مورد وثوق سازمان بوده و مجوز دارند وارد همکاری شوند.
او در بخش دیگری از سخنان خود تحریم بانکی را از مهمترین مواردی عنوان کرد که مانع حضور عمده تجار و بازرگانان در عرصه بینالملل است و پس از آن بالابودن قیمت تمام شده کالا را نیز از دیگر عواملی دانست که برای تجار مشکلساز شده است.
همه اهداف صادراتی برنامه پنجم محقق نشده است
رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه به اهداف مشخصشده صادراتی در برنامه پنجم بهطور کامل نتوانستیم دست یابیم، گفت: در سال گذشته برنامه صادراتی ما ۴۷ میلیارد دلار بود که این رقم در سال گذشته بدون احتساب میعانات به ۳۵ میلیارد دلار رسید. بهطور کلی در نیمه نخست امسال ۶۰ درصد رقمی که در برنامه مشخص شده محقق شده است.
وی افزود: در بخش خدمات فنی – مهندسی نیز به بیش از ۵۰ درصد از اهداف خود نتوانستیم دست یابیم، چون شرکت های فعال در این بخش برای حضور در عرصه بینالملل نیازمند ارائهی ضمانتنامههای بانکی هستند که به دلیل تحریم بانکی بسیاری از شرکتها نتوانستند ضمانتنامه ارائه دهند؛ بنابراین با برداشته شدن تحریمها بسیاری از مشکلات حل میشود.
افخمی راد همچنین در رابطه با تجارت ترجیحی با ترکیه گفت: این فهرست هر ماه رصد میشود و اگر براساس مفاد تجارت ترجیحی واحدهای تولیدی ما دچار ضرر و زیان شوند، این امکان وجود دارد که تعرفه ترجیحی کاهش یافته یا برداشته شود. همچنین به پیشنهاد ایران قرار است فهرست جدیدی از کالا به فهرست قبلی اضافه شود.
عرضه مشروط کالاهای کرهای در ایران
وی همچنین درباره عرضه کالاهای کرهای در ایران با تاکید بر اینکه برای این موضوع فاکتورهایی در نظر گرفته شده است، گفت: آنها نمیتوانند ایران را صرفا برای عرضه کالاهای نهایی خود در نظر بگیرند و هیچ اقدامی در جهت سرمایهگذاری یا موارد دیگر انجام ندهند، چون با این کار بازار خودشان را از دست میدهند که البته خطاب ما فقط کره نیست، بلکه همه کشورها موضوع صحبت ما هستند.
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴
مدیرعامل سایپا :
هیچ تصمیمی برای ارزانی خودرو گرفته نشد
به گزارش تسنیم ،مهدی جمالی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده در جلسات اخیر شرکتهای خودروسازی با وزیر صنعت، توافق ضمنی برای کاهش قیمت خودرو با شیب ملایم صورت گرفته است، اظهار داشت: اصلاً چنین موضوعی مطرح نیست.
وی افزود: کدام کالا ارزان شده است که خودرو ارزان شود؟ تصمیمی برای ارزانی قیمت خودرو آن هم با شیب ملایم نداریم.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 22,نوامبر,2024